No dobře, přiznávám, že titulek je záměrně bulvární. Když už na tyto stránky zavítáte, z novinek si možná přečtete titulky… a většinou to stačí. Tentokrát by bylo dobré, kdybyste se začetli pečlivě. Proto taková laciná past na úvod. A že jste sem klikli, co? Byli jste zvědaví, že? Je vidět, že to funguje! A bulvární deníky dobře vědí, proč tento typ titulku používají.
Když zrovna není covid, jsou tyto stránky plné článků o úspěších studentů. Máme tu totiž šikovné studenty! (…a nemyslím jen Martina Mlečku, který reprezentuje velmi zdatně, nebo Filipa Svobodu, který intenzivně reprezentoval v předchozí generaci.) Soutěží pro studenty je mnoho – olympiády, SOČky, sportovní turnaje… Ale co když chtějí soutěžit učitelé?
Nestává se to, pravda, často, ale i zde jsou možnosti. Pravděpodobně znáte Zlatého Ámose, anketu o nejoblíbenějšího učitele. Ale možná už nevíte, že ocenění Dětský Ámos získal v roce 2014 učitel z Elgartky, Zdeněk Štěpánek. Osudy (a láska) jej posléze závaly na Slovensko, ale pamětníci jsou na to stále hrdí. Mnohem méně známá je Cena Vladimíra Jochmanna pro učitele. I tam máme želízko v ohni – v roce 2013 ji získal Jan Křeček společně s kolegyněmi z Gymnázia Slovanské náměstí, kde tehdy učil. A pak už vím jen o jedné učitelské ceně.
Nejmladší (ale také nejprestižnější a nejdůkladněji zkoumající učitelský přínos všech zúčastněných) je Global Teacher Prize. Funguje to jednoduše: učitele či učitelku někdo nominuje (žáci, kolegové, ale dotyční se mohou nominovat i sami), pokud nominovaní výzvu přijmou, je před nimi dlouhá cesta s nejasným výsledkem – nejdřív totiž musí sami sebe „obhájit“ (v rozsáhlém dokumentu píší o jednotlivých kritériích stanovených cenou: 1. Podpora vzdělávacího úspěchu každého žáka; 2. Vytváření přenositelných inovativních forem výuky; 3. Spolupráce s dalšími vzdělávacími organizacemi včetně zahraničí a aktivní účast v mimoškolních aktivitách; 4. Zapojení a vliv v profesní komunitě). Tuto obhajobu organizátoři soutěže pročtou, pokud je zaujme, zavolají předloženým kontaktům (kolegové, žáci, vedení školy…) – a ze všech přihlášených vyberou 32 semifinalistů.
S hrdostí je dnes už možné oznámit, že do letošního semifinále postoupila Barbora Havířová. Semifinalisty a jejich profily najdete zde. A pokud vám ty dosavadní požadavky připadaly náročné, vězte, že ta skutečně náročná část soutěže teprve začíná.
Global Teacher Prize celou svou existencí říká, že v České republice jsou skvělí učitelé. Přejme si, aby těch nominovaných bylo co nejvíc. A paní profesorce Havířové držme palce, i když už semifinále je obrovský úspěch. Gratulujeme!