Pořád se něco děje. Akce, soutěže, olympiády… člověk to skoro nestíhá vnímat. Zde tedy přinášíme jednak přehled literárních soutěží, o nichž nám v poslední době přišly informace, jednak přehled divadelních představení, na která se „školně“ chystáme. Máte-li zájem o více informací, kontaktujte prof. Křečka v kabinetu ANJ.
Literární soutěže:
Poezie:
Píšete-li básně, můžete zkusit hned několik soutěží. A to ještě není vyhlášena Literární soutěž Františka Halase nebo na poezii i prózu orientované Hořovice Václava Hraběte. Zatím víme víc o Ortenově Kutné Hoře (pro autory a autorky do 22 let, uzávěrka 31. března, více zde: https://okhfestival.blogspot.com/2023/01/vyhlaseni-okh-2023-xxx-rocnik-souteze.html) a zcela nově o Literární soutěži Jiřího Červenky (pro všechny narozené v roce 1998 a mladší, uzávěrka 30. dubna, oficiální stránky zde: https://spmp2.webnode.cz/, informace též na facebookové stránce Asociace spisovatelů: https://www.facebook.com/AsociaceSpisovatelu/posts/pfbid0gLwAWavrd68vmRyopqfzZdU5C5scpWH5k7EJZay9XPyxod5RzCvmPeFYXbMZxFGhl)
Próza – eseje:
Nejste-li tolik zainteresovaní v poezii a pokud nad věcmi raději přemýšlíte, potažmo píšete, možná vás zaujmou soutěže úvahové a esejistické.
Centrum jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity v Brně každoročně vypisuje pro středoškoláky soutěž o nejlepší studentskou úvahu. Letos je tématem Komenského citát „Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“ (pro středoškoláky, uzávěrka 31. března, více zde: https://www.cjv.muni.cz/verejnost/soutez-pro-studenty-ss).
Pro političtěji orientované studenty je určena Esejistická soutěž Pravého břehu. Můžete si vybrat z několika témat – a vyhrát hlavní cenu, 25 tisíc Kč (od středoškoláků po doktorandy, do 30 let, uzávěrka 28. února, více zde: https://pravybreh.cz/soutez-11-2022/).
Próza – beletrie:
Vyhovuje vám víc psaní povídek a vymýšlení nových světů, situací a postav? I pro vás něco máme! S tématem bezmoci přišla letos soutěž Skrytá paměť Moravy, téma je Sám nejsi nic (pro všechny ve věku 11–19 let, uzávěrka 31. března, více zde: https://rajhrad.muzeumbrnenska.cz/cz/skryta-pamet-moravy/152-obsah-cz/skryta-pamet-moravy/467-xv-rocnik-2021-2023).
Poslední soutěž se jmenuje Čapkoviny aneb Žijeme s knihou, vyhlašuje ji Střední škola designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní v Praze a letošní téma je Kdybych tolik nepospíchal, možná bych to stihl (pro středoškoláky, uzávěrka 15. března, více zde: https://www.ssnahorni.cz/literarni-soutez-capkoviny-2023/).
Kdyby vám nic z toho nevyhovovalo, upozorňujeme, že na webu Literární alchymie je už pár let největší a pravidelně aktualizovaný seznam všech možných literárních soutěží. Hledejte tedy zde.
Pokud byste raději do divadla, vězte, že nás čeká následující:
27. února, 19:30, HaDivadlo – Požár v šťastném Rakousku
6. března, 19:00, Husa na provázku – Proč se dítě vaří v kaši
14. března, 19:00, Reduta – Doktorka (pozor, je to v době jarních prázdnin!)
Anotace jednotlivých představení (převzato z webových stránek divadel):
Požár v šťastném Rakousku
Rovnováha. Manipulace. Iluze. Oddanost. Může být blízkost ve vztahu toxická? A lze překonat svůj původ?
Dvě ženy, paní a její služebná. Příběh téměř sesterského vztahu ukrajinské služebné Stefanie a dědičky rodinného sídla Adely z polsko-německé rodiny se drolí do fragmentů mezilidských her, úskoků i drobných radostí. Chystání stolu a vzájemná blízkost. Vstup okolních postav (manžel, farář, prodejce ryb, kouzelník) a nabývání společenských rolí Stefy a Adely. Skon otce. Hodování. Trh idejí a poměřování sil ve „šťastném“ Rakousku. Rozpad řádu a nedořešená minulost…
Požár, který spojil osudy obou žen s odlišnými příležitostmi k dobrému životu, a vypořádávání se s jeho následky, naznačuje i cosi o hledání nové, svobodné budoucnosti Evropy.
Autorská adaptace románu Felix Austria (2014) oceňované současné ukrajinské autorky Sofije Andruchovyč.
Proč se dítě vaří v kaši?
Svou rodnou zem znám jen podle vůně. Voní jako jídlo mé matky. Jídlo mé matky chutná v cizině odlišně, kvůli stesku. Nejraději jím: Kukuřičnou kaši se solí a máslem. Cukrovou vatu. Krupicový koláč pro mrtvé, zdobený lentilkami. Můj otec je klaun v cirkuse. Matka je artistka. A Bůh je kuchař.
Život cirkusácké rodiny na útěku před Ceauşescovým režimem. Očima ustrašeného dítěte. Uhrančivý román švýcarské autorky z rumunsko-maďarsko-romské rodiny je syrový jako tatarský biftek. A přitom nebývale obrazivý a plný dětského údivu nad světem. Domov je tak daleko, že přestal existovat. Jaké to je být všude cizincem? Pro kolik dětí na útěku je dnešní svět jen talíř po okraj naplněný úzkostí a kam se ztratili všichni ti, před nimiž jsme se chtěli opevnit? Mrazivá cirkusová podívaná v režii Ondreje Spišáka.
Doktorka
Bílé pláště nepatří jen do nekonečných seriálů! Uhájit pravdu v nemocnici, kde se každý okamžik hraje o něčí život, je obzvláště obtížné. Napětí, drama a překvapení, to vše v kombinaci s výbornými hereckými výkony, jimž dominuje představitelka titulní role.
Ruth Wolffová je vynikající lékařka a ředitelka prestižního Alzheimerova institutu, který od základu vybudovala. Je nekompromisní ve svých diagnózách, precizní ve vyjadřování a neústupná ve svých názorech. Její tým má nepřehlédnutelné výsledky a ona sama aspiruje na získání Nobelovy ceny. Přesto do jejího života a kariéry zcela nečekaně zasáhne dlouhá noční směna, během které se pokouší zachránit život umírající čtrnáctileté dívce. Dostane se do přímého konfliktu s knězem, který trvá na pacientčině posledním pomazání, aniž by však bylo zřejmé, zda je dívka katolického vyznání. Ruth odmítne knězi vstup k pacientce a vyvolá tím zběsilou reakci – ne nepodobnou honu na čarodějnice.
Britský dramatik a režisér Robert Icke (*1986) vytvořil ryze současnou adaptaci vrcholného dramatu Profesor Bernhardi od Arthura Schnitzlera. Představuje nám příběh plný otázek o naší identitě, na které neexistují jasné odpovědi, ale přesto se úzce dotýkají současné rozdělené společnosti, v níž vzrůstá tlak médií či různých zájmových skupin. Příběh, v němž se intimní drama jedné ženy může proměnit ve společenský thriller.