Výuka předmětu Český jazyk a literatura je rozdělena na literární, jazykovou a komunikační výchovu. Cílem jazykové a komunikační výchovy je získání velmi dobré znalosti českého jazyka ve všech jeho složkách. Žák je veden k tomu, aby rozuměl různým typům textů a promluv a přemýšlel o nich. Získává schopnost vyjadřovat se spisovným jazykem správně, výstižně, slohově vhodně, a to v ústní i písemné formě. V literárních hodinách se žák seznamuje s nejvýznamnějšími díly české a světové literatury od nejstarších dob do současnosti. Teoretické poznatky jsou spojovány s konkrétními čtenářskými zkušenostmi.
Povinný
Cílem našeho předmětu je zprostředkovat studentům vědomosti z oboru společenských věd a pomoci jim tak zorientovat se ve složitém společenském dění. Snažíme se rovněž rozvinout jejich dovednosti, zejména schopnost efektivní komunikace a kritického myšlení.
Učíme je třídit a prezentovat informace, pracovat v týmu a nacházet konstruktivní řešení komunitních problémů s ohledem na globální souvislosti.
Náš program je následující:
První ročník
Seznamujeme studenty se základními principy fungování státu, demokracie, politiky a mezinárodního prostředí. Rovněž pak analyzujeme základní pojmy etiky a práva, což lze vnímat jako přípravu k základním právním odvětvím probíraným ve druhém ročníku.
Sportujeme na Elgartce? Ano
Kde? Tělocvična, posilovna, v terénu na čerstvém vzduchu
Jak často? 2 krát týdně
Jakou formou? Zábavně, zážitkově. Nezapomínáme studenty seznamovat s poskytováním první pomoci.
S kým? Mgr. Miroslav Wolf, Mgr. Kamila Kučerová, Mgr. Lukáš Wolf, Mgr. Jiří Weidenhöfer, Mgr. Markéta Slováčková
Výtvarný obor navazuje svým obsahem a cíli na výtvarnou výchovu v základním vzdělávání. Vede žáka k tvořivému užívání prostředků vizuální kultury na úrovni osobních smyslových prožitků, vlastní sebereflexe a sociální interakce.
Hudební obor vede žáka k porozumění hudebnímu umění. V tomto oboru se vzájemně propojují 3 okruhy činností - produkce, recepce a reflexe. Díky nim má žák možnost projevit se jak v individuálních, tak skupinových aktivitách, seznámit se s různými formami hudby, postupně se naučit hudbu hodnotit. Součástí produkce je zdokonalení vokální, instrumentální a hudebně pohybové činnosti. Při recepci si žák prostřednictvím poslechových činností uvědomuje a ověřuje působení znějící hudby. Reflexe umožňuje komplexní interpretaci hudebního díla.
Ve výuce dějepisu se zaměřujeme na historii moderní, neopomíjíme však ani stěžejní události starověku, středověku, novověku či dějin Brna a Moravy.
V 1. ročníku se po nezbytném připomenutí klíčových událostí starších dějin zabýváme především „dlouhým“ 19. stoletím a kořeny současné společnosti. Ve 2. roce studia se věnujeme 20. století a ve 3. ročníku vybraným událostem českých dějin a starověku.
Zeměpis se vyučuje v 1. až 3. ročníku 2 hodiny týdně. Ve 4. ročníku je možné si zvolit zeměpisný seminář.
ZEMĚPISNÁ OLYMPIÁDA SLAVÍ ÚSPĚCH!
RUSKÝ JAZYK – kontakt: bpopovova@gymelg.cz
CHARAKTERISTKA PŘEDMĚTURuský jazyk je povinně volitelný jazyk na začátku studia jako tzv. druhý jazyk. Vyučuje se podle zájmu uchazečů buď v jedné nebo dvou skupinách na ročník.
Francouzština je volitelný cizí jazyk, který si žák vybírá od 1. ročníku. Vzhledem k tomu, že 99% zájemců o francouzštinu jsou úplní začátečníci, začínáme s výukou od základu.
VEDOUCÍ SEKCE: Mgr. Šárka Kužílková - kontakt: skuzilkova@gymelg.cz
- povinně volitelný druhý cizí jazyk s časovou dotací 3 hodiny týdně
- učebnice SUPER! 1, 2, 3 – vytvořená přímo pro české středoškoláky, nakladatelství HUEBER
- od 2. ročníku je možnost si zvolit seminář Německá konverzace – 2 hodiny týdně
- studenti jsou rozděleni do skupin podle úrovně na začátečníky a pokročilé
- je to jeden z volitelných maturitních předmětů - po 4 letech studia dosáhnou studenti úrovně B1
Dvě hodiny chemie týdně, probíráme obecnou a anorganickou chemii. Laboratorní cvičení z chemie se střídá s biologií a fyzikou (každy z předmětů, tedy i chemie, vychází jednou za šest týdnů).
2. ročníkDvě hodiny chemie týdně, probíráme převážně anorganickou a organickou chemii.> Volitelné přírodovědné cvičení - chemie se střídá s biologií a fyzikou (každý z předmětů, tedy i chemie, vychází jednou za tři týdny).
S touto oblíbenou a k bádání inspirující vědou, jež rozvíjí přírodovědnou gramotnost, se studenti na našem gymnáziu setkávají v průběhu celého studia.
V 1. - 4. ročníku je biologie v rozvrhu dvakrát týdně, což je dotace hodin, která je na jiných gymnáziích vzácná:
1. ročník 2. ročníkOBECNÁ BIOLOGIE
BOTANIKA
PROTOZOOLOGIE
ZOOLOGIE
„OUR SCHOOL IS COOL“ hrdě hlásá naše školní tričko. Nejste-li si jisti, zda správně chápete tento slogan, možná právě naše hodiny angličtiny váš problém vyřeší. A třeba i nějaký ten složitější.
Jak často se učí?Prváci se s angličtinou setkávají čtyřikrát, vyšší ročníky pak třikrát za týden. Jedna hodina týdně ve 2. a 3. ročníku patří americkému rodilému mluvčímu. Kdo by rád víc, může si v rámci volitelných seminářů vybrat anglickou konverzaci a má týdně hodin pět.
Na Mount Everest vyleze jen pár lidí, ale na Sněžku to zvládnete, když překonáte lenost. Učit se matematiku je trochu dřina a Einsteinů je jen pár, ale projdete-li obtížemi středoškolské matematiky, rozhled bude stát za to. Nahoru vás nedopravíme, jen ukážeme směr a dojít musíte sami.
Na cestě ke zvládnutí matematiky vám mohou pomáhat (rozuměj VYUČUJÍCÍ):
Mgr. Barbora Havířová, Ph.D. - vedoucí sekce, na ni se můžete obracet s dotazy (bhavirova@gymelg.cz):
Mgr. Lenka Dalecká
RNDr. Jarmila Elbelová, Ph.D.
Mgr. Hana Kratochvílová
Mgr. Tamara Lorencová
Mgr. Petra Šperková
Mgr. Štěpán Trlifaj