Tak už je to potvrzené, dokonce černé na bílém, máme umělecké střevo. Přišla na to mezinárodní odborná porota prestižní stejnojmenné soutěže, tvořená osobnostmi z Národní galerie v Praze, Centra současného umění DOX Praha, Moravské galerie v Brně a Národní galerie v Bratislavě doplněná současnou umělkyní Olgou Krykun. Abychom byli přesnější, tak múzami políbené jsou především členky tvůrčí skupiny z 2.B, která se skládá z Kláry Losové, Zuzany Novotné, Anety Smejkalové a Hany Štěpánové. Za svoje video Svoboda volby získali Ocenění za audiovizuální tvorbu a jejich dílo je v současných dnech vystavené v našem největším centru současného umění.
Ale cesta do finále, které se konalo 20. 5. 2022 v centru DOX v Praze, nebyla krátkodobou záležitostí. Soutěž je koncipována tak, aby motivovala tvůrčí týmy ke spolupráci na několikaměsíčním projektu. Proces se začal už na podzim, kdy jsme ohmatávali téma z různých stran a skicovali naše možné přístupy k němu. Později vykrystalizovaly jednotlivé projekty, z nichž jsme pro semifinálové kolo, konané v Moravské galerii v Brně, vybrali dva týmy. Kromě již zmiňovaného to byla ještě skupina z 2.A tvořená Adélou Blatnou, Zdenkou Dachovou, Štěpánkou Horkou a Barborou Tobešovou, jejichž inscenovanou manipulovanou fotografii si můžete prohlédnout v obrazové příloze.
V kvalitní konkurenci moravských škol naše skupina z 2.B porotce zaujala a postoupila do pražského finále. Členky ale nadále pracovaly, i pod vlivem rad a doporučení porotců, na finalizaci videa, která proběhla během května. A pak už jsme se rozjeli do Prahy, vzali jsme to však přes Kutnou Horu, kde jsme načerpali inspiraci a zážitky jak ze středověkého a barokního umění, tak ze skvělých sbírek moderního umění v Galerii středočeského kraje (GASK). Fanynkami byly a mentální podporu poskytly studentky semináře dějin umění.
Ve finálové klání porota ocenila dotaženost díla i celkově tvůrčí schopnosti našich umělkyň, které je dovedly k vytvoření takovéhoto videoartového projektu. Natáčení probíhalo v různých prostředích, střídají se zde městské reálie s přírodními, točilo se v dopravních prostředcích a to vše doplňují interiérové scény. Následovala náročná fáze střihu, synchronizace se zvukem a hudbou i digitální úprava obrazu. Video je esencí pocitu z určité nekonečnosti labyrintu voleb, který před nás současný svět staví. Hlavní postava bloudí matrixovým vírem možností ne nepodobna Komenského poutníkovi, aby nakonec … Nuž, necháme interpretaci laskavému divákovi, neboť ctíme určitou míru tajemství a nedořečenosti. A i za ni děkujeme našim reprezentantkám.
Typ článku